'' It's toasty warm! '' - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Tuinstra - WaarBenJij.nu '' It's toasty warm! '' - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Tuinstra - WaarBenJij.nu

'' It's toasty warm! ''

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nienke

14 Juli 2008 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De afgelopen dagen heb ik weer veel dingen gedaan en gezien, jwz. Op woensdag ben ik met Zafy naar ''die Kasteel van Goeie Hoop'' geweest. Het is een kasteel dat vroeger werd gebruikt om Cape Town van indringers de beschermen en het ligt midden in de stad. In het kasteel was een klein museumpje, met allerlei spullen van de VOC. Dat was best tof, er hing een echte originele VOC-vlag en er was heel veel Delfts blauw te zien. Boven was een enorm lange tafel, en hoewel je geen foto's mocht maken, heb ik dat natuurlijk wel even gedaan..
Na 'die kasteel' zijn we een stukje door het centrum van Cape Town gelopen, maar we mochten niet door het park van mummy want dat was te gevaarlijk. Het lopen door het centrum was echt tof, maar ook wel een beetje eng. Je wordt nogal nagekeken door enge mannetjes namelijk en af en toe kom je een zwerver tegen. We liepen naar een museum over slavernij en dat was ook best interessant om te zien allemaal. Na dat museum liepen we nog naar een ander museum, het Bo-Kaap museum. Dat museum ging over de apartheid. Op zich een 'leuk' thema voor een museum, maar ik had het wel een beetje gehad en er was niet zo heel veel bijzonders te zien.
Tenslotte gingen we nog even ergens koffie drinken met z'n 2en, bij Mr. Pickwick's (thee drinken, zou je zeggen, maar nee). Toen kwam Nazira ons weer ophalen en die bracht ons naar huis. Thuis aangekomen hebben we eerst gegeten en daarna onze Bollywood-movie van 2 dagen eerder afgekeken. Het was wel grappig om eens te zien, maar ik zou niet snel weer zo'n film gaan kijken. Wat duurt dat ontzettend lang zeg.. 3,5 uur!

Donderdag zijn Zafy en ik naar de bioscoop geweest (alweer). De film die we keken, heette Harold en Kumar en hij was erg grappig met van die stomme humor, daar hou ik wel van. Jammer alleen dat die bioscoopzaaltjes nogal muffig en vooral naar popcorn (!) ruiken.. Anywayzzz (dat zeggen ze hier), daarna kwam Nadia ons ophalen en gingen we naar een milkshake-bar. Het was een hele 'hippe tent' en de milkshakes waren echt heel lekker, en dat terwijl ik niet van milkshakes hou. Zafy en ik hebben nog even de coole wc's gecheckt (elke wc heeft een andere stijl) en wat stomme foto's gemaakt..
Oja en ik zag ook echt zo'n negerin met een vuilniszak op haar hoofd lopen.. Cool hè. Het valt wel op trouwens dat ze hier mensen gebruiken als 'stoplicht', als parkeerhulpje, als auto-oppasser, als hefboomomhooghaler, en nog meer van dat soort aparte 'beroepen'.
Op vrijdag kreeg ik een kaartje van mijn ouders en daar was ik heel erg blij mee, maar het was ook wel even moeilijk, omdat ik op dat moment thuis miste.. Maar toch bedankt! Voor alle andere mensen, het adres voor fanmail is: 29 Old Farm Road Rondebosch, 7700 Cape Town, South Africa.

(Terwijl ik hier vrolijk achter de computer zit, kruipt Paulina hier op handen en knieën over de grond om alles te boenen. Shame!)

Oja! Vrijdagavond was het Comedy Festival. We gingen naar een soort theatertje en daar kwamen zo'n 8 stand-up comedians. Het was echt heel gezellig & leuk, ondanks dat ik niet alle grappen begreep (en dat heb ik in NL ook wel, dus dat was geen verschil). De grappen gingen veel over politiek en het verschil in huidskleur. De blanken waren vaak het bokje, hahaha..

Zaterdag gingen we met het hele gezin naar Hermanus. Dat is een plaatsje aan de kust, en het staat bekend om de walvissen die er langs komen. We hebben geen walvis gezien. Jammer. Op de heenweg reden we door de Hottentots Holland Mountains.. Het was heel mooi weer en 's avonds hebben we, na een wandeling langs de zee, een braai gehad, op het balkon van ons appartement. Ik sliep samen met Zafy, in 1 bed (yes!), met het zeegeruis op de achtergrond.

Omdat er in Hermanus geen walvisjes waren, zijn we een stukje verder gereden, naar Gansbaai. Daar waren wel walvissen! Het was echt ontzettend mooi om te zien. Ze 'zwaaiden' met hun vinnen en spoten water omhoog.. Echt heel erg gaaf! De zon scheen op het water, waardoor dat helemaal schitterde en dat gaf helemaal zo'n 'sprookjesachtig effect'. Sorry voor het softe taalgebruik, maar zo was het echt.
Op de terugweg zag ik weer enorm lange townships. Deze was volgens mij echt wel 4/5 km lang (ik ben niet zo goed in schatten). Als je in de file staat, komen allemaal mensen uit de townships dingen verkopen. Nouja dat proberen ze. Maar iedereen heeft de ramen dicht en de deuren op slot.
Dat is iets wat ik hier echt wel mis, als Nederlander. De vrijheid. Het klinkt een beetje raar misschien, maar in NL kun je (bijna) overal gewoon heen gaan en hoef je bijna niet om je veiligheid te denken. Hier is dat totaal anders..

Goed, dan komen we bij vandaag. Vandaag is het maandag en de scholen zijn weer begonnen (muhaha!). Gisteravond belde Sharon Melrose om te vragen of ik iets wilde doen met Marieke (18), een exchange student van vorig jaar, die nu weer terug is in ZA voor een paar weken. Ik zei ja. Dus vandaag ging ik met Marieke naar Waterfront (een mall) en daar hebben we wat rondgelopen, gewinkeld, pizza gegeten onder het genot van negertjes die het Zuid-Afrikaanse volkslied zongen en het was erg gezellig. Marieke was heel aardig en het was ook wel leuk om weer Nederlands te praten. Ik moest er zelfs even aan wennen. Af en toe wilde ik in het Engels tegen haar beginnen te praten, omdat je dat inmiddels zo gewend bent.. Hmm. De zon schijnt en het is nu zelfs 22 graden! Winterse temperaturen hier. ; )

Morgen ga ik (als het goed is) met Zafy mee naar school, donderdag misschien met haar broer Nabeel en vrijdag weer met Zafeerah. En dan heb ik wel weer genoeg schooldagen gevoor deze vakantie, dacht ik zo!

''Groete aan julle almal. ''
Groote soen & groote drukkie,

Nienkie.

P.S. Ik kan niet meer foto's erop zetten! Es tut mir leid.

  • 14 Juli 2008 - 14:57

    Marieke:

    Hey Nienke,
    Ik vind het erg leuk om te lezen wat je daar allemaal beleefd. Klinkt allemaal echt geweldig en indrukwekkend! Ben benieuwd naar je volgende verhaal
    Groetjes Marieke

  • 14 Juli 2008 - 16:42

    Sjoukje En Gerard :

    Hallo Nienke,
    Even een berigje uut et mooie Kaampen.
    Nie geweet dat wii een echte schriewer in de familje had. Zo loik om oe verhaalties te lees in een zomers Kaampen en joee fotos te bekijk. Wie kriege er echt plezier aan om daar eens te gaan kieke. Veel plezier nog, enne ene Knuuvel uut Kammpen

  • 14 Juli 2008 - 17:06

    Anna:

    Leuk verhaal Nienke, echt super dat je walvissen hebt gezien.
    Ook best wel een vreemd gevoel wanneer je langs zo'n township gaat en die mensen proberen daar een paar centen te verdienen.
    Veel plezier daar op school.
    Nienke bedankt weer voor je verhaaltje en ik kijk uit naar het volgende. Nog heel veel plezier.
    groetjes Anna

  • 14 Juli 2008 - 18:19

    Jelmer:

    Mooie foto's zeg. En wederom leuke dingen beleefd/gezien! ga zo door;)

  • 14 Juli 2008 - 19:02

    Henk Br:

    Hoi Nienke,
    Mooi dat je jou verhaal zo op schrijft, want het is of wij het echt beleven. Ga zo door en blijf vooral genieten.

    Groet,
    Henk

  • 14 Juli 2008 - 20:36

    Jolanda:

    Hallo Nienke, alweer zo,n leuk verhaal. cool man die dingen die je daar allemaal beleefd.En weer leuke foto,s.
    Nog veel plezier. Gr Jolanda.

  • 16 Juli 2008 - 14:32

    Anne:

    Heeey Nienke,
    Vet cool wat je daar allemaal beleefd! Een vet cool verhaal en blijf er meer maken!

    GRTZ Anne

  • 16 Juli 2008 - 20:33

    Loes:

    Beste Nienke,
    Heb eindelijk weer even wat tijd om je berichten te lezen. We hebben het druk met schilderen dus het is hier een dikke bende. Van Silvia zul je momenteel wel weinig horen? Smsje versturen zal haar wel te duur worden. 't is een dikke knieperd now. Maar zo te lezen maak jij van alles mee. Heel indrukwekkend, maar kiek wel uut veur die enge mannegies loat je d'r niet mit in en jow moenie op die dak lopen nie.
    Volgens mij sol ik me doar ok wel thuus vuulen 't liekt perslot wel een bietien op 't Stellingwarfs net zo onneuzel now.

    Nienke de groeten en veul plezier nog doar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Op deze weblog kun je lezen of ik nog in leven ben en wat ik verder uitspook. Ik zou het leuk vinden als je een bericht achterlaat!

Actief sinds 24 Mei 2008
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 25775

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2014 - 20 Oktober 2014

Nepal & Tibet!

26 Maart 2014 - 13 April 2014

Al-Mamlakah al-Urdunīyah al-Hāshimīyah = Jordanië!

20 Juli 2013 - 24 Augustus 2013

Geneeskunde in Ghana

05 Juli 2008 - 18 Augustus 2008

Uitwisseling Zuid-Afrika

Landen bezocht: