Langa & Guguletu. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Tuinstra - WaarBenJij.nu Langa & Guguletu. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Tuinstra - WaarBenJij.nu

Langa & Guguletu.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nienke

14 Augustus 2008 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Gister ben ik naar 2 townships geweest.. Dat was écht heel indrukwekkend en 'hartverscheurend' ook.. Ook al klinkt dat nogal stom als ik het zeg. Je zag heel veel kleine kindertjes op straat, van die lieve negertjes. Ze zwaaiden allemaal naar me en ze pakten mijn hand en liepen een stukje mee.. Ze wilden allemaal op de foto en ze voelden aan mijn haar.. Ze waren zó lief. Nergens waren de ouders te bekennen en de kindjes waren vaak nog maar 2 of 3 jaar oud en liepen alleen over straat. Ze wonen echt in oude krotten.. Een soort ghetto's, zoals je op tv ook wel ziet soms. Het was heel emotioneel; aan de ene kant word je heel blij om zulke vrolijke kindertjes te zien, omdat zij blij waren om 'mij' te zien.. Maar aan de andere kant is het natuurlijk vooral ontzettend treurig, hoe die mensen daar allemaal leven.. Het is ook heel moeilijk voor te stellen hoe erg het eigenlijk is.. Het liefst had ik al die kindjes meegenomen naar huis en voor ze gezorgd, ze waren zo schattig (normaal ben ik niet zo heel gek op kleine kindertjes).
Er was een meisje, ik denk dat ze 2 jaar was, dat op mijn schoot kwam zitten en het vuil van mijn broekspijp veegde.. Dat was echt 'bijzonder'..
De kinderen zijn ook helemaal niet verlegen, ze komen allemaal naar je toe en geven je een High Five of een handje. En iedereen zwaaide, terwijl wij door het township liepen.

We hebben een Xhosa-vrouwtje bezocht in het township Langa. Zij en haar gezin (in totaal 6 personen!) wonen in een piepklein huisje, met 2 kamers en 1 bed. Heel trots liet ze haar keuken zien, wat niet meer was dan een 'éénpits-gasfornuisje'. Stromend water hadden ze niet, dat halen ze bij een soort pomp in het 'dorp'. Het vrouwtje was heel vrolijk en opgewekt en ze vertelde over haar leven, haar gezin en over de Xhosa-cultuur. Het mooie is dat ze gelukkig leek te zijn met alles wat ze heeft (ik denk dat wij daar nog wat van kunnen leren). Op een gegeven moment voelde ik tranen opkomen, maar ik kon me nog wel inhouden hoor.. ; )

Ik ben heel blij dat ik naar Langa en Guguletu (de townships) geweest ben, want het was echt een hele ervaring en ik heb nu ook een totaal andere kant van het Cape Town gezien..
En ik wilde dit verhaal toch graag even aan jullie vertellen, omdat het voor mij een hele grote indruk heeft achtergelaten en echt iets heeft toegevoegd aan mijn reis..

Nienke.

P.S. Ik heb mijn foto's nog even bekeken en het was een 'tweepits-gasfornuisje', i.p.v. één. Dat wilde ik toch nog even rechtzetten. ; )

  • 14 Augustus 2008 - 16:56

    Fred:

    jij bent inderdaad niet zo bruin als dat meisje: volgens mij heeft ze trouwens wel een dure oilily trui aan

  • 14 Augustus 2008 - 17:38

    Nienke:

    Hmm, dan is Oilily toch wel een beetje achteruit gegaan, qua ontwerpen..

  • 14 Augustus 2008 - 19:34

    Hans:

    Ben je je al aan het voorbereiden op je culturshock, als je maandag je rooster op komt halen en het gewone leven weer begint? Ik ben onder de indruk van je verslagen; je hebt echt een heel prettig leesbare schrijfstijl.
    En ... is de Nienke die terugkomt dezelfde, als de Nienke die vertrok?
    Tot maandag of dinsdag.
    Groet,
    Hans

  • 14 Augustus 2008 - 19:54

    De Vleddertjes:

    Nienke,

    Nienke wij wensen jou een hele goede reis terug en tot gauw.

  • 15 Augustus 2008 - 18:34

    Gerard En Loes:

    Nienke,
    Hoop dat je maandag een prettige reis hebt. We zien naar je uit, want het wordt zo langzamerhand toch wel wat saai zonder de witkop.

  • 16 Augustus 2008 - 19:26

    Tante Petra:

    ha die Nienke, ik kan me voorstelen dat dit nog veel meer indruk maakt dan dat je op papier kunt zetten. we zijn benieuwd naar al je verhalen. Wij zijn al onder de indruk van al je verhalen

  • 17 Augustus 2008 - 12:21

    Jolmer:

    tot morgen lieve zus (K)

  • 18 Augustus 2008 - 14:06

    Margreet( Tante):

    WELKOM THUIS! in dit koude en regenachtige (en dus zoooo bekende ) Nederland. Vanavond maar aan de stamppot of erwtensoep! We komen je foto's graag eens bekijken......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Op deze weblog kun je lezen of ik nog in leven ben en wat ik verder uitspook. Ik zou het leuk vinden als je een bericht achterlaat!

Actief sinds 24 Mei 2008
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 25775

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2014 - 20 Oktober 2014

Nepal & Tibet!

26 Maart 2014 - 13 April 2014

Al-Mamlakah al-Urdunīyah al-Hāshimīyah = Jordanië!

20 Juli 2013 - 24 Augustus 2013

Geneeskunde in Ghana

05 Juli 2008 - 18 Augustus 2008

Uitwisseling Zuid-Afrika

Landen bezocht: