I feel Capetonish! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Tuinstra - WaarBenJij.nu I feel Capetonish! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Tuinstra - WaarBenJij.nu

I feel Capetonish!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nienke

13 Augustus 2008 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Beste lezers,
Als eerste wil ik mijn excuses aanbieden omdat ik al een tijdje niets van me heb laten horen. Maar ik heb het écht druk gehad.. Sorry!

Oke, dan nu het verslag. Waar waren we gebleven? Oja ik was weer thuis in Cape Town, na de safari. Zo'n anderhalve week geleden..

Goed, maandag 4 augustus ben ik naar een memorialplaats voor Cecil John Rhodes geweest, ergens halverwege Table Mountain. Het was een hele mooie plaats, met een gaaf uitzicht over Cape Town. Heel mooi! 's Avonds ben ik met Nazira & Nadia (we hadden Zafy gedumpt bij haar bijles) naar een shopping mall geweest. Mijn hostfamilie komt er niet graag, zeiden ze, omdat er veel 'gekleurden' zijn. Toen ik voorzichtig zei dat ze zelf eigenlijk toch ook gekleurd zijn, legden ze me uit dat ze INDISCH zijn. Hmm, ze zijn toch echt gekleurd, volgens mij. Maar goed. Het bleek dat de winkels om 7 uur dicht gingen, en we kwamen om half 8. Jammer. ; )

Dinsdag 5 augustus ben ik op Table Mountain geweest! Samen met Léa, Hans-Pieter, Floor en Bilal zijn we met de Cableway omhoog gegaan (onderweg in de Cableway hebben we nog gezongen voor een vrouwtje dat jarig was) en toen we boven kwamen was het bewolkt! We hebben niets gezien van Cape Town, we zagen alleen maar wolken. Was ook mooi hoor. We hebben wel een heleboel foto's gemaakt..
Na Table Mountain namen we een gammele taxi naar Canalwalk (R30 p.p. = ongeveer €2,50!). Daar gingen we wat eten bij de MacDonald's, haha. En toen kwamen we, heel toevallig, een aantal andere safari-gangers tegen. Esha, Shruti, Marion en Ozlem. Die namen zeggen jullie natuurlijk niet zoveel, maar het gaat om het idee.
Ohja 's avonds gingen we (weer met een taxi, maar dit keer geen gammele en ik ben vrienden geworden met de taxichauffeur, hij wil nu een date, haha!) naar Claremont Stadium on Main geweest. Dat is een soort groot winkelcentrum en ook is er een bioscoop en bowlingbaan. Wij gingen bowlen. Wij = Hans-Pieter, Wesley (H-P's hostbrother, die als hij in NL is ook een nachtje bij ons in Wolvega komt slapen, pa&moe!), Floor, Ozlem, Lea en ik. Het bowlen was heel gezellig en het drinken was heel goedkoop! Daar hou ik wel van.
We werden weer thuis gebracht door mijn vriend de taxichauffeur.
Ik heb nog veel contact met de mensen van de safari en ik mis ze ook heel erg.. Uria, een Braziliaan, is maandag 11 augustus naar Cape Town gekomen, maar daar meer over op maandag 11 augustus. ; )
Oja en tijdens het bowlen kwam ik Jaqub, een vriend van Nadia, tegen. Dat was wel grappig; ik ken mensen in Cape Town, haha!

Woensdagochtend ben ik met Nadia naar de UCT (University of Cape Town) geweest. We waren nogal laat, dus we kwamen binnen tijdens een soort presentatie. Het ging over het reparen van DNA, voor zover ik het kon begrijpen. Na de presentatie heb ik Nadia's lab gezien, de labmensen ontmoet en de campus gezien. Het is echt heel erg groot! Ongeveer 8 enorme gebouwen, bijna een soor campus-dorp.
Om 12 uur kwam Nazira me ophalen, om wat dingetjes te gaan kopen. We gingen chickien pie's (paai, niet pies) ophalen. Daar viel het me op dat ik de enige blanke was.. Goed.
Woensdagavond zijn we met z'n allen uit eten geweest; H-P + Wesley, Léa + Tahrir, Bilal + Daniel, Ingrid, Marion + ?, Margana, Adrian, Floor, Ozlem en ik. Het was heel gezellig en ik heb even met Léa's telefoon naar Igor, een Braziliaan gebeld. Dat was wel lief van Léa.
Na het eten zijn we naar Stones geweest, een soort poolcafé waar 3 mensen waren. We bleven daar maar heel even, want om 9 uur ging Chrome open; een club. Dat was echt tof, we hebben met z'n allen gedanst en heel erg gelachen toen Bilal tegen een meisje (die overigens schaars gekleed was) begon op te rijden op de dansvloer..

Op donderdag ben ik naar het Groote Schuur Hospital geweest. Daar is een museum over Christiaan Barnard ( 'The man with the golden hands' ), die in dat ziekenhuis de eerste harttransplantatie heeft uitgevoerd. Het was echt een heel interessant museum (alles was goed nagemaakt & ook in oude staat gelaten) en ik kreeg een rondleiding en er werd een filmpje gedraaid. In totaal duurde het ongeveer 2 uur.
's Avonds gingen Zafy, Hanif, Nazira en ik naar de Rotary-meeting. Daar moest ik iets over mezelf, mijn familie en over NL vertellen. Haha! Dat heb ik dus gedaan en we hebben vlaggetjes uitgewisseld, jeej.
Na de meeting heeft de familie Omar me naar Wesley's huis gebracht, want daar heb ik geslapen.

Vrijdag ben ik met Wesley en H-P naar school geweest, Edgemead High. Het is een gemixte school (jongens & meisjes) en dat is weer anders dan Zafeerahs school, dus ik wilde het wel graag zien. En het was ook heel gezellig met H-P en Wesley, want ik kan het heel goed vinden met beide. De andere scholieren keken ons écht aan alsof we aliens waren, 2 van die lange blondies. Hans-Pieter (of: Hens-Pieder, zoals Wesley en ik hem noemen) is natuurlijk echt lang, maar ze vinden mij hier ook allemaal heel lang. En dat klopt ook wel trouwens, want ik ben langer dan alle meisjes die ik heb gezien. De nieuwe prefects, een soort scholierenvertegenwoordigers, werden toevallig voorgesteld op die dag. Het was een hele ceremonie. Ze zongen, ze deden een gebed en ze zongen het schoollied. Jongens moesten aan de rechterkant zitten (op de grond) en meisjes aan de linkerkant. Als je praatte werd je eruit gekickt. Heel streng allemaal.. Ik word steeds blijer dat mijn school in NL niet zo is! De ouders kwamen ook naar school trouwens, voor deze ceremonie. Aan het eind van de dag keken we een stukje van de openingsceremonie van de 'Olympic Games', op Wesleys school.
Thuis keken we verder en we hebben gejuicht (?) toen Nederland opkwam. We = Hans-Pieter en ik natuurlijk, Wesley niet.
Oh! 's Avonds ben ik naar de rugby match geweest, Western Province (wij) vs. The Sharks. We werden ontzettend afgeslacht; 32-10. Maar het was echt gaaf om te zien, en wát een ruige sport zeg.. Poeh. Ik heb ook wat bloed zien vloeien, haha. De supporters aten biltong en er waren veel blanken (zei Nadia, het was mij niet opgevallen). Rugby is heel populair in SA, dus ik vond het echt leuk om naar een wedstrijd te gaan!
Na de wedstrijd hebben we nog ergens wat gedronken met z'n allen en daarna hebben we nog een film gehuurd. In de eerste 15 minuten viel ik al in slaap, hahah..

Oke. Zaterdag zijn we naar het strand van Milnerton geweest en daar hebben we een Gatsby (broodje patat + vlees + sla) gegeten, het was heel lekker! Met Table Mountain op de achtegrond en het prachtige weer, was het echt super op het strand. Daarna zijn we naar Canalwalk geweest, daar hebben we visueel gewinkeld en wat gedronken. Toen gingen we naar Omar's (Nadia's vriend) huis en vervolgens zijn we naar huis gegaan. Als je hier 's avonds over straat rijdt, zie je echt van die 'gangster clans' op straat hangen. Een stuk of 20/30 negers die maar wat rondhangen.. Zoals je in de films ziet, haha.

Zondag 10 augustus zijn we naar Green Point Flea Market geweest. Dat is ongeveer naast het stadion dat gebouwd wordt voor 2010. Er worden ook extra snelwegen aangelegd, ze zijn er druk mee bezig. Op de markt heb ik wat souvenirs gekocht en ik ben zelfs goed geworden in afdingen. De oorspronkelijke prijs van een soort schilderij-dingetje was R220 en ik heb het voor R60 gekocht. HAHA. En natuurlijk heb ik nog een paar andere gouden dealtjes gesloten. Er werd ook muziek gemaakt op de markt, het was echt tof!
Om 3 uur gingen Nadia, Zafy, Aisha (?) en ik naar Kommetjie. Daar hadden we paarden gereserveerd, haha. We gingen paardrijden op het strand.. Het was echt heel gaaf (alleen ik heb nu nog steeds spierpijn in mijn benen!). Mijn paard heette Madonna en ze was nogal sloom, totdat we op het strand kwamen.. Ik ben in galop geweest, samen met 1 van de begeleidsters, dat was echt heel tof! We werden ook nog een beetje achternagezeten door honden..
Na het avondeten (rijst + vlees + aardappels + brood + salade + drinken + chocolademelk + chocolademuffin; niet best joh!) hebben we Bridget Jones gekeken. Ze hebben hier trouwens 3(!!!) tv-zenders..

Maandag, eergister, zijn Léa en ik voor de 2e keer op Table Mountain geweest. Een verschil met de vorige keer, was dat het dit keer heel mooi weer en we hadden een geweldig mooi uitzicht over Cape Town en de oceaan. De zon schitterde in de oceaan, zo mooi! Een ander verschil met vorige keer was de wachtrij van 30/45 minuten. Léa en ik hebben weer heel veel foto's gemaakt en we hebben op de rotsen gezeten en van het uitzicht op de top van Table Mountain genotennnn.
Na Table Mountain namen we een taxi naar Léa's huis en daar hebben we gegeten en ons klaargemaakt voor de avond. We gingen weer uit eten met alle exchangers! Léa en ik zijn samen naar Longstreet gelopen, onderweg nagefloten door vieze (oude) mannetjes, en daar wachtte Morgana op ons. We hebben weer even in Stones gezeten en om 19.00u hadden we met de rest afgesproken bij het restaurant Mama Africa. Uriã, de Braziliaan, kwam ook. Hij is een longterm exchange student, en hij verblijft een jaar in SA. Zijn moeder kwam vanuit Brazilië om hem op te zoeken hier in SA. Samen zijn ze naar Cape Town gevlogen. Het was heel leuk om Uriã weer te zien, hij spreekt heel goed Afrikaans en ook een beetje Nederlands en hij ziet eruit als een echte Braziliaan, haha! Misschien iets voor jou, Silvia? ; ) Uriã komt naar NL, in december. Oja en dan wil hij ook graag een nachtje (of 2, of 3) bij mij slapen. Ik heb al gezegd dat het goed is, pap&mam! : ) Haha. In Mama Africa werd er muziek gemaakt, op Afrikaanse trommels, en er werd gezongen. Uriã's moeder ging los op de muziek. Ze draaide met haar heupen, als een echte Braziliaanse, haha! En ik heb struisvogel gegeten, het was heel lekker! Het was een hele gezellige avond en het was vooral leuk om elkaar weer te zien.

Gister ben ik met Léa, H-P en Morgana naar Campsbay geweest. Dat is een strand. Léa en ik namen een taxi (R20 p.p. dit keer) en de taxichauffeur dacht dat ik Russisch was. Ik zei dat ik niet Russisch was. Toen vroeg hij of ik dan misschien Duits was. Dat is erger dan Russisch.. Het was heel mooi weer en we lagen half naakt in de zon, op het strand, om half 11 's ochtends. HET IS HIER WINTER. We hebben onze eigen meegebrachte lunches opgegeten en een heleboel foto's gemaakt! Het was echt heel leuk allemaal.. Ik ging even een stukje lopen en wat muziek luisteren en toen ik op een rots zat, genietend van het uitzicht en het geluid van de zee, haha (mijn muziek was uit), kwamen 3 Zuid-Afrikanen (en Léa) mijn rust verstoren. De Zuid-Afrikanen waren een joint aan het draaien, die ze later gingen roken, en ze wilden mijn telefoonnummer. Dat heb ik maar niet gegeven en ik zei dat ik zondag naar huis ga. Léa gaf haar nummer wel en 20 minuten later begonnen ze haar te bellen en smsen, haha.. Léa toch..
Jan du Plessis, H-P's hostdaddy, kwam ons om 4 uur ophalen en bracht Léa en mij naar huis.
Na het altijd lekkere eten & een enorm volle buik, hebben Zafy en ik een gastenlijst(je) gemaakt voor mijn Goodbye-party. We hebben ook een soort uitnodiging verstuurd. Er zijn ongeveer 30 mensen uitgenodigd, dus nu maar hopen dat er ook iemand komt. ; )
Vrijdagavond is mijn Goodbye-party-dingetje en zondag om (ik geloof) 7 uur 's avonds vlieg ik, na 6 weken in het ontzettend mooie South Africa te zijn geweest, weer terug naar Nederland.. Kak (dat zeggen ze hier, zoals wij 'shit' zeggen in NL).

Ik weet niet of ik voor die tijd nog iets zal schrijven, maar anders zal ik mijn laatste belevenissen wel vanuit NL schrijven. Morgen ga ik naar Kirstenbosch, de national botanical gardens en vrijdag is mijn afscheidsfeestje dus. Die verhalen wil ik jullie natuurlijk niet onthouden!


Baie liefdegroete & soentjie van julle WITKOP (= Afrikaanse woord voor 'blondine'!).

En natuurlijk wil ik weer mijn kaartstuurders bedanken! Opa & oma, oom Harm, tante Petra, Robin, Leander, Sanne, Bernd, Jelmer, Gertjan en Silvia: baie dankie vir die poskaart!

  • 13 Augustus 2008 - 09:44

    Rosa:

    hallo nienkie. ik vind het zo leuk om dit alles te lezen.
    en ben zo onwijs jaloers op je.
    ik wou dat ik er nog was, ik vond het er zo geweldig.
    geniet nog van je laatste daagjes!
    liefs xx

  • 13 Augustus 2008 - 11:50

    Henk Br.:

    Hoi Nienke,

    Wat kan jij toch geweldige verhalen schrijven, het is een lust om jou verhaal iedere keer weer te lezen! Al die belevenissen en die indrukken die je hebt op gedaan, geweldig! Volgens mij heb je het ook erg getroffen met jou "vrienden" daar in Zuid-Africa.

    Ik wil je in ieder geval alvast bedanken, dat je ons op deze manier een beetje deelgenoot hebt gemaakt van jou reis.

    Ik wens je een goede vlucht en wel thuis.

    groet,

    Henk

  • 13 Augustus 2008 - 14:37

    Jolmer:

    Op de markt heb ik wat souvenirs gekocht en ik ben zelfs goed geworden in afdingen.
    :)

    Het was heel mooi weer en we lagen half naakt in de zon, op het strand, om half 11 's ochtends
    Heb je daar ook foto's van?^^:P

  • 13 Augustus 2008 - 15:33

    Yolanda:

    Hey Nienke, weer een mooi verhaal hoor,Als jij het paardrijden zo leuk vind, dan doen we dat gauw hier ook een keer hoor.Geniet nog maar van de laaste dagen daar.
    Groetjes Yolanda

  • 14 Augustus 2008 - 08:22

    Jelmer:

    je hebt het weer naar je zin gehad dus;) nog eventjesss! enne, Jolmer, goeie vraag!

  • 14 Augustus 2008 - 16:10

    Nienke:

    Haha, wat zijn jullie toch hetzelfde.. Misschien komt het door die ene letter die anders is, in jullie namen. Natuurlijk heb ik daar foto's van; fotographer to tha bone ya know, bru. ; )
    Ek sien julle gou,
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Op deze weblog kun je lezen of ik nog in leven ben en wat ik verder uitspook. Ik zou het leuk vinden als je een bericht achterlaat!

Actief sinds 24 Mei 2008
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 25775

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2014 - 20 Oktober 2014

Nepal & Tibet!

26 Maart 2014 - 13 April 2014

Al-Mamlakah al-Urdunīyah al-Hāshimīyah = Jordanië!

20 Juli 2013 - 24 Augustus 2013

Geneeskunde in Ghana

05 Juli 2008 - 18 Augustus 2008

Uitwisseling Zuid-Afrika

Landen bezocht: