Madibaaa! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Tuinstra - WaarBenJij.nu Madibaaa! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Tuinstra - WaarBenJij.nu

Madibaaa!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nienke

19 Juli 2008 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Zo. Dit is mijn weekoverzicht voor jullie.

Dinsdag ben ik met Zafy mee naar Rustenburg High School for Girls geweest. Er zijn een aantal regels voor het uiterlijk, namelijk; verplicht uniform, het haar moet vast en je mag geen make-up dragen. De school is een Harry-Potter-achtig gebouw en er zijn geen gangen, Je loopt buiten onder een overdekt stuk. Het is er erg koud in de winter en de klaslokalen hebben geen verwarming oid.. Alle meisjes liepen dus in uniform en met dikke sjaals om. Sommigen zaten zelfs met handschoenen aan in de klas! Het is echt een raar gezicht om alleen maar meisjes te zien op een school.. Ook de docenten waren bijna alleen maar vrouwen.
Het viel me de eerste schooldag ook op dat ze vrij weinig uitvoeren. Met Afrikaans keken we een film, wat ik redelijk kon verstaan overigens. bij Physical Education doe je echt helemaal niks, behalve praten. Het is hier ook echt zo dat de motivatie bij jou zelf vandaan moet komen, het kan de leraren niet zoveel schelen als je niet oplet, wat nogal een chaotische klas veroorzaakt. In de klas heb je ook 3 groepen (ongeveer); de blanken, de gekleurden en de zwarten. Iedereen zit een beetje bij zijn eigen huidskleur. En het viel me mee dat er nog aardig wat blanken zijn. Ik zat bij de gekleurden, haha, want dat zijn Zafy en haar vrienden. Mijn naam vonden ze 'cute!' of 'cool!' en ze zijn hier ook heel gul met complimentjes: mijn jas vonden ze 'stunning!', dat heb ik 3x gehoord op 1 dag. Thanks men.
Bij Engels hadden we het over Animal Farm, dat hebben wij in de 4e gelezen, dus het was niet nieuw. Na de pauze (25 minuten), die we overigens in een klaslokaal doorbrachten, ze hebben hier geen kantine en het was koud, hadden we wiskunde. Ze hadden het over de cosinus enzo, wat wij dit jaar hebben gehad. Was wel goed voor me, wat extra uitleg..
De klaslokalen zijn allemaal nogal saai, kaal en oud. Ze hebben ook nauwelijks computers.
Natuurkunde hadden we van een echte vrouwelijke meneer Lanjouw, met een dikke wollen trui aan. Het ging over de tikkertijd, en ook dat hebben wij in NL al eens gedaan.
Bij Frans deden we niks, behalve een beetje foto's bekijken. Na de volgende pauze hadden we weer Engels. Het is hier ook zo dat alle meisjes blijven staan bij binnenkomst. De teacher zegt dan 'Goodmorning girls' of 'Good afternoon grade elevens' (ze zit in Grade 11). De meisjes zeggen dan 'Good morning mrs. ...' en dan gaan ze zitten. Heel ouderwets.
Bio hadden we van een echte heks. Ze was wel heel aardig, maar ze had ingevallen wangen, ze droeg een mantelpakje, ze had een heel streng kapsel en hele lange nagels. Het ging over het zenuwstelsel, hebben we ook al eens gehad (in de 4e geloof ik).
Ik vond het tof om zo te zien hoe school ook kan zijn. Ik ben wel blij dat ik op het Linde College zit, hoewel de uniforms wel 'quite cool' zijn, behalve de schoenen.

Woensdag: ik ben met Marieke en Léa (franse exchange student) maar Canalwalk Mall geweest. We hebben een beetje gewinkeld, niet echt, en we zijn naar de bios geweest. Ja ik ga nogal vaak naar de bios, maar dat is hier hetzelfde als hoe wij een film huren. En Zafeerah zat op school, dus ik moet mezelf toch een beetje zien te vermaken. Oja, we gingen naar de film 'All the boys love Mandy Lane'. Het leek me wel leuk, want ik had wel zin in een romantische film. Het bleek een thriller te zijn, waarin iedereen werd vermoord, op nogal allerlei verschillende manieren. Marieke en Léa zaten bij het begin al gestresst te kijken en ik kon niet stoppen met lachen, om de vergissing die we (eigenlijk ik, want ik koos de film uit) hadden gemaakt..

Yes, vandaag (donderdag) ben ik naar Robbeneiland geweest. Dat was 1 van de dingen die ik heel graag wilde doen/zien hier. Voor de mensen die niet weten wat Robbeneiland is: Shame on you! Robbeneiland is het eiland waar Nelson Mandela (en vele andere mensen die streden tegen de apartheid) zijn gevangenisstraf heeft uitgezeten. Ook hij streed tegen de apartheid. Hij was veroordeeld tot levenslang, maar heeft uiteindelijk een celstraf van 27 jaar gehad, waarvan hij 18 jaar op Robbeneiland doorbracht.
Ik ging samen met de franse Léa naar Robbeneiland. We namen de boot van 1 uur en voor die tijd zaten we even in de zon, want het was echt heel mooi weer.
Op de boot had ik een gesprekje met een van de bemanningsleden. Hij praatte Afrikaans en ik sprak gewoon in het Nederlands terug en dat ging erg goed.
Robbeneiland is een heel mooi eiland. Het is er heel droog, waardoor het er tropisch uitziet. We stapten in een bus en de gids vertelde van alles over allerlei gebouwen. Ze vertelde ook dat er konijnen, slangen, struisvogels en zeeleeuwen te zien zijn op het eiland. Ik heb alleen konijnen gezien. De bustocht duurde ongeveer een uur en we zaten in een krappe, oude bus, met van die open raampjes. Wat wel goed bij de tour paste eigenlijk.
De gevangenis op Robbeneiland werd gebruikt van 1960 tot 1996. De apartheid duurde trouwens tot 1994.
Na de tour gingen we het strengst bewaakte cellencomplex in, waar ook Nelson Mandela (Madiba) gevangen zat. Een ex-gevangene vertelde ons van alles over het leven in de gevangenis. Heel indrukwekkend.. Hij vertelde o.a. dat blanken het beter hadden dan zwarten en dat ze regelmatig fysieke straffen kregen. Hij vertelde ook dat hij zich heel vaak machteloos en vernietigd voelde, dat was de beste omschrijving die hij had voor zijn leven in die tijd. Hij heeft 5,5 jaar gevangen gezeten op Robbeneiland.
Na zijn verhaal gingen we naar een barak waar de gevangenen moesten werken en daarna kregen we de cel der cellen de zien, die van Mandela. Het nummer 46664 was er niet meer, dat was wel jammer. Mandela's cel was de enige cel waar ze het 'matrasje' en een tafeltje hadden laten staan. De cel was ongeveer 2x3 meter. Heel onvoorstelbaar, dat iemand 18 jaar in zo'n cel zit..
Tenslotte ben ik nog met de gids (onze vriend de ex-gevangene) op de foto geweest, en hij vertelde me in het Afrikaans dat ie van plan was om naar NL te gaan, om het Anne Frank Huis te bekijken. Ik zei dat er niet zo veel van het oorspronkelijke huis over was.
De terugtocht op de boot was echt gaaf, want het waaide hard en de golven waren ruig, dus de boot schommelde heel erg. Lea en ik zaten op het bovenste dek, muhaha.
Ismael, de prive-chauffeur (Lea zit bij Tahrir in huis, de dochter van de minister van Cape Town ofzo, ik heb hem ook ontmoet, leuk he) was erg spraakzaam en ik had een heel gesprek met hem over de apartheid, zijn religie (islam) en over het leven na de dood..
Ik denk dat dit de mooiste dag tot nu toe was. Alles was echt gaaf/nieuw/mooi/interessant/indrukwekkend vandaag.

Oja, gister was het vrijdag en ben ik weer met Zafy mee naar school geweest. De school hier begint al om 8 uur en ze hebben elke dag les tot 3 uur, behalve op vrijdag (tot 1 uur).
We hadden een blokuur Afrikaans ( 'More meissies' ) en we zaten in van die ouderwetse schoolbankjes. Met Engels hadden we het over gedichten en we zaten buiten op het basketbalveld. Apart. De heks gaf weer biologie en het ging over de hersenen en zenuwen en dergelijke. In de pauze zaten we dit keer buiten, want het was mooi weer! Frans was saai en natuurkunde hadden we weer van 'mevrouw Lanjouw'. Het was een groot feest; ze liet de leerlingen de wet van Newton opdreunen.. Daarna moest zelfs een meisje de wet van Newton zingen! Ik ben blij dat meneer Lanjouw dat niet doet..
Gister was het ook de verjaardag van Nadia (zus). We hebben het gevierd met een picknick.. Het was heel leuk & gezellig, met het hele gezin (inclusief Paulina) + Omar, de vriend van Nadia.
Zafy en ik hadden 's middags een cake gebakken. Ze bakken hier trouwens heel vaak iets. Vooral cake. Ze hebben hier echt te veel lekker eten.
Het was ook Nelson Mandela's 90ste verjaardag gister. Dat werd goed gevierd in het hele land, met verjaardagsliedjes op de radio, lokfilms (advertenties) op de beeldradio (tv), artikels in de krant, feest op Robbeneiland en een groot 46664-concert. Bless Madiba!

Vandaag gaan we naar een cheetah-park ofzo. Ik heb er heel erg zin in, en we gaan over een paar minuten weg. Vanavond is er een surprise-party voor Tahrir, want die is jarig geweest. Het thema is Frankrijk, want daar gaat ze in november heen.
Goed, dat was het voor nu. Volgende week woensdag begint mijn safari trouwens en daar heb 'ek' ook 'baie' zin in!

Baai, tot siens & groete aan julle almal,
Nienkie.

  • 19 Juli 2008 - 10:58

    Jolanda:

    Hey Nienke, leuk verhaal weer. Trouwens ik zie de wit kop op de foto niet.!! (haha) nog veel plezier en ik zie al weer uit naar je volgende verhaal.
    Gr Jolanda

  • 19 Juli 2008 - 10:59

    Henk Br.:

    Hoi Nienke,

    Een interessant en indrukwekkend verhaal Nienke, vooral van het Robben eiland en ik kan mij daar alles bij voorstellen.

    groet,

    Henk

  • 19 Juli 2008 - 11:32

    Hans P.:

    Je laat je van je beste schrijfkant zien daar in het verre Suud africa. Leuk dat je het zo naar je zin hebt en zulke bijzondere mensen ontmoet. Ga daar vooral mee door ;)
    Groet,
    Hans P

  • 19 Juli 2008 - 18:17

    Loes En Gerard:

    Nienke,
    Wat weer een prachtige verhalen. En wat heb jij het druk zeg. Silvia hebben we net op de boot naar Terschelling gedumpt. Nu nog hopen op mooi weer, want het is hier dramatisch maar bij jou is het ook niet best als je met handschoenen aan in de klas zit. Ik hoop dat je een fantastische safari tocht hebt volgende week.
    Maar kiek uut veur al die enge beesten.
    We missen je wel een beetje hoor.
    gr. Gerard en Loes

  • 19 Juli 2008 - 18:24

    Jelmer:

    Nienke geeft geschiedenisles! Nee leuk joh;) xx

  • 19 Juli 2008 - 18:25

    Jelmer:

    Kwam dat niet enthousiast over? Ik ben wel enthousiast hoor;)

  • 20 Juli 2008 - 18:58

    Hans P.:


    Hoi Nienke,

    Vanmorgen Sam en Canadese meiske opgehaald. Is best even wennen, want ze is niet erg spraakzaam. Veel plezier nog en geniet van je onbetaalbare tijd daar
    Groet,

    Hans P

  • 20 Juli 2008 - 20:09

    Tante Petra:

    leuk ik kreeg je waar ben je nu door van Sanne. Wat leuk dat je zo enthousiast bent en wat maak je veel mee. Geniet en we zijn benieuwd naar al je verhalen. Dikke kus vanuit Gramsbergen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Op deze weblog kun je lezen of ik nog in leven ben en wat ik verder uitspook. Ik zou het leuk vinden als je een bericht achterlaat!

Actief sinds 24 Mei 2008
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 25775

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2014 - 20 Oktober 2014

Nepal & Tibet!

26 Maart 2014 - 13 April 2014

Al-Mamlakah al-Urdunīyah al-Hāshimīyah = Jordanië!

20 Juli 2013 - 24 Augustus 2013

Geneeskunde in Ghana

05 Juli 2008 - 18 Augustus 2008

Uitwisseling Zuid-Afrika

Landen bezocht: