Cape Town 4 life. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Tuinstra - WaarBenJij.nu Cape Town 4 life. - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Tuinstra - WaarBenJij.nu

Cape Town 4 life.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nienke

09 Juli 2008 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vandaag is het de 4e dag dat ik hier in SA ben. Het bevalt me prima, moet ik zeggen. Maar goed ook, want ik heb nog 5 weken en 3 dagen te gaan..
Maandag ben ik met Tahrir, Léa (Franse exchange student), een nicht van Tahrir en Zafy naar een groot aquarium geweest. Het was wel leuk, maar niet echt bijzonder. De pinguins en haaien waren wel erg tof. Het weer was erg slecht, daarom deden we een indoor-activiteit. Léa is 16, heel klein en ze heeft een Chinees hoofd. Wat een multiculturele reis toch! Tahrir is trouwens een vriendin van Zafy, ze zitten bij elkaar op school (een meisjesschool). Quite cool. Volgende week ga ik mee naar school, in uniform, yesss! Het hoofd van de school woont hier trouwens op het schoolterrein en er is een apart gebouw, de boarding school, waar studenten van verder weg slapen. Het is een soort kostschool, want in de weekends kunnen de meisjes naar huis gaan.
Na het aquarium gingen we naar het huis van een andere klasgenoot/vriendin, in Cape Town. Daar hebben we met ongeveer 12 meiden een film gekeken. Het was erg leuk en gezellig, behalve de film zelf. Ze vroegen van alles en ze waren erg aardig. Eentje voelde aan mijn haar ( 'it's so blonde!' ). Dat was wel een beetje raar eigenlijk.. In dat huis hadden ze ook al een soort van huisslaaf.. Best raar allemaal. Ik kreeg een soort soep van melk en room en vermicelli ( 'because it's delicious, you must taste it nienkie!' ). Nou dat heb ik geweten. De eerste happen gingen nog wel, maar op een gegeven moment ging ik echt bijna over mijn nek. En ondertussen probeerde ik een beetje te blijven lachen, hahah.. Ik heb het maar niet verder opgegeten. Nadat we iedereen tot ziens hadden geknuffeld, want dat doen ze hier en het kost heel wat meer tijd dan gewoon 'doei!' zeggen, brachten Tahrirs ouders ons naar huis.
De hele dag Engels lezen, luisteren en spreken was eerst erg vermoeiend en ook wel lastig. Het gaat nu al een stuk beter en makkelijker.

Gister heb ik samen met Zafy en Kyra (the dog) een flinke wandeling gemaakt door de buurt. Het is een rijke buurt, want tijdens de apartheidperiode woonden hier vooral de blanken. Er is ook een straat die 'Keert de koe' heet ( ja leuk hè ). Alle huizen zijn beveiligd met een hek en alarmsysteem en de auto's staan in garages. Er is ook een soort buurtwacht, die rondrijdt in de auto en op de fiets. De zon scheen en de lucht was blauw dus het was echt leuk. Normaal hou ik niet van wandelen, maar gister wel.
Daddy Hanif vertelde gister dat hij een kindje wiens moeder aan AIDS was gestorven en wiens vader alcoholist was, had geholpen (Hanif is dokter). Het kindje zelf was 14 maanden en HIV positief. Echt raar om zulke dingen te horen.. Dit soort dingen zijn hier zo veel dichterbij dan in Nederland.
Big Momma Paulina heeft me Sutu/Zutu geleerd. 'Kitao bona kusasa' (geen idee hoe je het schrijft), betekent 'ik zie je morgen'. Altijd leuk, een woordje Sutu/Zutu.
Oja! Gisteravond kwamen er holy men eten. Imams en andere heilige 'islam-mensen'. Mummy Nazira was in de middag al begonnen met koken. De mannen waren precies zoals ik had verwacht; lange grijze/zwarte baarden, brillen, sommigen getint, en ze droegen tulbanden! Ook broer Nabeel had een hoedje opgezet en voor de gelegenheid hadden wij vrouwtjes een hoofddoekje te voorschijn gehaald. Het was meer gewoon een sjaal en het zag er niet uit. Maar goed: check de foto's. Wij vrouwen mochten niet bij de mannen eten trouwens, we zaten in de keuken en door de spleten in het glas konden we ze zien. Alweer zoiets aparts, die gescheidenheid.
Gisteravond, nadat de mannen weg waren, gingen Nadz, Nabz, Zafy en ik een ritje maken. Eerst gingen we naar UCT (University of Cape Town), waar Nadia micro-biologie studeert. We gingen helemaal naar boven, het gebouw staat half op de Tafelberg, en daar hadden we echt een geweldig mooi uitzicht over Cape Town. Al die lichtjes, zo mooi! En de stad is zó groot. Er wonen dan ook zo'n 2 miljoen mensen..
We hebben ook nog een gay-bar bezocht, de Bronx, en we zagen het stadion dat gebouwd wordt voor het WK 2010. Tenslotte ben ik nog op de foto geweest met een Hollandse molen. Leuk joh.

Vandaag zijn Zafy, mummy Nazira en ik naar Simon's Town en Fish hoek geweest. Voor 30R (= €2,80) heb je al een kipburger en patat! We hebben ook pinguins gezien op het strand (so cool!) en we zagen zelfs een aap die iemands tuin in ging. Dat is hier nogal een plaag.. Baboons. Ze gaan zelfs huizen in en vernielen alles!
In Simon's Town wilde ik op de foto met een oud mannetje met een leuke kapiteinshoed. Dat wilde hij wel. Nadat de foto was gemaakt vroeg ie om geld. Ik heb hem 0,50R (= €0,04) gegeven, en hij was er erg blij mee! Hmmm. Alleen toen kwamen er ook anderen die geld wilden en daar hadden we niet echt zin in, dus toen liepen we maar gauw door..
Je kunt hier ook gewoon op de snelweg lopen en fietsen trouwens, echt bizar!

Ik ga nu stoppen en de Bollywood movie afkijken (mijn gezin is een beetje Indisch)..
Groote drukkie (dikke knuffel),

Nienkie.

  • 09 Juli 2008 - 17:56

    Anna Vledder:

    Hoi Nienke,

    Wat veel indrukken heb jij al gehad in die paar dagen. Echt een heel andere wereld daar.
    Staat je trouwens goed dat hoofddoekje
    Jij in het uniform naar school is toch ook vreemd idee. Hoef je natuurlijk 's ochtends niet zo lang na te denken wat je aan zal doen.
    Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal.
    Groote drukkie
    Anna


  • 09 Juli 2008 - 20:10

    Mloewz:

    Leuk om te lezen wat je meemaakt!! En toffe foto's ^__^

    Is t daar voor de rest ook een btje lekker weer?

    Kun je nagaan hoe groot Mexico City is met 30 a 33 miljoen inwoners ^^

    Tot je volgende log!

  • 09 Juli 2008 - 20:50

    Silsje:

    Heeeeej ape kop!!
    Leuk man dat je het naar je zin hebt!
    Je kan trouwes nog wat leren van die wenkbrouwen van haar! OMG
    Ze ziet er wel heel vriendelijk en leuk uit, ze mag best mit naar nederland heur!
    K hoop dat je nog wat plezier gehst beleven!!

    xx (L)

  • 10 Juli 2008 - 08:12

    Maaike Baylé:

    Hey Nienke,

    Wat mooi om je verhalen te lezen. ik zie het allemaal zo voor me hoe het daar allemaal gaat.
    Goed te horen dat je het zo naar je zin hebt. Ik moet zeggen nu ik je verhalen zo lees zou ik zo weer terug willen. Ben je al eens met een tour of zo in een township geweest?
    Heel veel plezier nog en geniet ervan.

    Groetjes,

    Maaike Baylé

  • 10 Juli 2008 - 15:19

    Jelmer:

    Helleu Nienkie,
    Klikt allemaal vet interressant en leuk joh.. Hier regent het dus je begrijpt dat ik jaloers ben;) Je woont toch niet echt in die krotten op de foto? ik neem aan dat dat een grapje is:p.. Weinig foto's maar zeker veelzeggend, lijkt me logisch dat je het daar naar je zin hebt. maak ook maar even wat sexy foto's van jou in dat uniformpje! Big hug van Jelmer

  • 10 Juli 2008 - 20:16

    Jessica:

    Heee Nienkeee!
    Goed te lezen dat je het zo naar je zin hebt daar. Oooit, oooooit, heeel ooooooit ga ik er ook nog eens heen.
    Enne, die tot zulu.. die had je van mij hè;)
    Heel veel fun nog daar.
    Liefs en tot zuluuu, Jessica

  • 12 Juli 2008 - 10:55

    Xander:

    heuh moppie!! mooi dat je het naar je zin hebt daar :-) maar helaas nu moet je vanavond mn verjaardagspartee wel aan je wipneusje voorbij laten gaan ;) maar w.t.f. zie ik nou... ben je daar in afrika en moet je nog een jas aan :-s veel plezier daar!! dikke knuffel van ritus!!

  • 12 Juli 2008 - 17:52

    Marije:

    heey nienke,
    wij missen je hier heel erg! dat hoofdoekje staat wel heel grappig bij jou! heb je al een zulu gezien?
    nou kussie mij

  • 13 Juli 2008 - 05:01

    Sam:

    hey,

    klinkt leuk:P
    wat een verhalen zeg:PXD
    heb je die leuke nederland dvd al gekeken:O
    nog veel plezier

    greats from canada

  • 13 Juli 2008 - 17:48

    Tess:

    leeuk,tof&super om te lezen.
    ben jaloers!

  • 13 Juli 2008 - 19:23

    Jollie:

    hey nienke, mooi dat je het daar naar je zin hebt. Wij zitten hier in een klein *** huisje op de camping dus je mag blij zijn dat jij in afrika zit:P voor de rest veel plezier en veel mooie foto's maken

  • 13 Juli 2008 - 20:42

    Hans P.:

    Spannend hoor, jullie zo verspreid over de wereld. Gelukkig heb ik het gevoel dat jullie het allemaal toch wel heel erg bijzonder en leuk vinden. Geniet ervan; je komt als een ander mens terug.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Op deze weblog kun je lezen of ik nog in leven ben en wat ik verder uitspook. Ik zou het leuk vinden als je een bericht achterlaat!

Actief sinds 24 Mei 2008
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 25775

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2014 - 20 Oktober 2014

Nepal & Tibet!

26 Maart 2014 - 13 April 2014

Al-Mamlakah al-Urdunīyah al-Hāshimīyah = Jordanië!

20 Juli 2013 - 24 Augustus 2013

Geneeskunde in Ghana

05 Juli 2008 - 18 Augustus 2008

Uitwisseling Zuid-Afrika

Landen bezocht: