Welcome to the country with the rainbow nation! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Tuinstra - WaarBenJij.nu Welcome to the country with the rainbow nation! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Tuinstra - WaarBenJij.nu

Welcome to the country with the rainbow nation!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nienke

07 Juli 2008 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Haaaai!
Gisterochtend om half 10 ben ik aangekomen op Cape Town Airport. De reis begon op Schiphol en via London Heathrow zijn we naar Cape Town gereisd. Van Schiphol naar Londen zaten we (ik reisde met Hans-Pieter) in een soort privéjet voor 48 personen. Het uitzicht boven Londen was trouwens heel erg gaaf, want er was heel veel te zien! Zo heb ik onder andere de Tower Bridge gezien, en verschillende stadions..
Eenmaal aangekomen moesten we 5 uur wachten voordat onze vlucht naar Cape Town zou vertrekken. Die 5 uur gingen redelijk snel voorbij; we hebben wat gezeten en rare mensen bekeken en daarna hebben we een dikke Engelse hamburger gegeten. Het was lekker.
Ons vliegtuig naar SA was ongeveer het tegenovergestelde van het vliegtuig naar Londen. We vlogen in een Luchtbus voor 317 personen! Iedere passagier had zijn eigen dvd-scherm en we kregen zelfs avondeten en ontbijt! Het was wel jammer dat ik mijn ontbijt op de grond gooide, omdat ik een foto wou maken van het leuke logo op de vleugel van het vliegtuig.
De vlucht duurde erg lang. Zo'n 12 uur ongeveer. Ik heb onderweg 1,5 film gezien en ongeveer 5 uur geslapen. Onderweg (op 10.690m hoogte) was het -61 graden Celsius! Het uitzicht op de woestijn van Namibië, die aan de Atlantische Oceaan grensde, was echt super mooi! Overal waar je keek was zand, met vand die golvende vormen erin. We vlogen trouwens over Frankrijk, Spanje, Algerije, Nigeria eenpaarkleinelandjes, de Atlantische Oceaan, Namibië en uiteindelijk Zuid-Afrika.
Boven Cape Town hingen dikke wolken (die hangen er trouwens nog steeds) en we zagen zelfs een bliksemflits naast ons, in de lucht. ( We zitten nog steeds in het vliegtuig hè ) De landing ging wel goed, behalve dat Hans-Pieter enorm zat te zweten naast me. Die had het niet helemaal naar z'n zin. Er was ook wel veel turbulentie trouwens.
Op de luchthaven hebben we eerst even gewacht op onze bagage en daarna hebben we allebei een mooie stempel + sticker (!) in ons paspoort gekregen. ; ) Hans-Pieters gastgezin is erg aardig en mijn gastgezin was te laat (ons vliegtuig was ook iets te vroeg geland). Na ongeveer 10 minuutjes kwamen ook Zafeerah en haar moeder Nazira eraan. Zafy is heel klein en schattig. Haar moeder is heel vriendelijk en gastvrij. Ze gaf me meteen een dikke knuffel. In de auto zat zus Nadia te wachten en ook die is heel erg aardig. We reden (aan de linkerkant van de weg) naar hun huis. Het is ongeveer 15 minuten rijden en in die 15 minuten hebben we bijna een hond aangereden, die vrolijk over de snelweg dartelde.. Ik heb ook 2 townships gezien en dat is echt heel bizar, omdat het zo moeilijk voor te stellen is dat er echt mensen in die krotten wonen en leven. Vooral zo met de regen, dat maakte het een extra droevig gezicht.
Het huis van de familie Omar is erg ruim en licht en ik heb (toch wel) mijn eigen slaapkamer.
Zafy, Nadia en Nazira hebben al een hele lijst met activiteiten gemaakt die we gaan doen (als het weer een beetje fatsoenlijk wordt tenminste). We gaan misschien naar een soort cheetah-opvangcentrum waar je cheetas kunt aanraken! Ook heeft Nadia allemaal dingen gedaan om ervoor te zorgen dat ik met mijn mobiel kan bellen, wat nog niet gelukt is. Misschien koop ik wel een sim-kaartje. (Smsjes kan ik wel ontvangen, terugsturen is duur; sorry!) Het ticket naar Durban is ook al geregeld en ik hoop dat Dan Smith een beetje zijn best doet om een leuk gastgezinnetje voor 1 nacht te vinden.
Goed, ik heb ook even met mijn ouders in Italië gebeld en dat was wel fijn..
Uhhhhm, daarna hebben we gegeten (rice & curry, een typisch Indisch gerecht; mijn familie is van oorsprong Indisch). Ik dacht dat dat het avondeten was, maar het was nog maar middag. Toen hebben we even wat op de bank gezeten en gepraat enzo, en ik heb een stukje van een tv-programma gezien waarin Afrikaans werd gesproken. Afrikaans verstaan is een stuk moeilijker dan het lezen! Lezen is heel grappig en ook goed te begrijpen..
Toen ben ik met Zafy, Nadia en Nabeel (de broer) naar de bioscoop geweest. Wat wel apart is, is dat als je in de auto zit, meteen de deuren op slot gaan. Alles voor de veiligheid! De film was makkelijk te begrijpen, er werd namelijk weinig in gepraat.
Na de film reden we weer naar huis en daar heb ik ook vader Hanif ontmoet. Een heel aardig mannetje. Het is echt een mannetje. Ze hebben ook een soort werkster trouwens! Ook heel apart. Ze heet Paulina en ze is echt een Big Momma. Echt zo'n dikke negerin zoals in films. Paulina komt uit Pietersburg en ze spreekt een dialect van Xhosa, wat de moeder van Zafy ook een beetje kan spreken. Maar goed, Paulina wast, ruimt op en ze maakt schoon en ze heeft een eigen kamertje in het huis. Ik vroeg aan Zafy wat ze doet in haar vrije tijd, maar eigenlijk komt het er op neer dat ze geen vrije tijd heeft. Ze is een soort huisslaaf ofzo.. Volgens mij gaat ze nooit het huis uit en ze eet ook niet met de familie mee. Heel raar/scheef allemaal.
We aten gisteravond in een pizzeria in Cape Town. Cape Town by night is echt ongelooflijk! Allemaal lichtjes, overal waar je kijkt, tot aan de kust. Ik heb Table Mountain ook gezien trouwens, niet heel goed, door de wolken, maar toch.
Na het eten ging ik naar bed, het was inmiddels ongeveer half 11. Er is trouwens geen tijdverschil met de Nederlandse zomertijd.
Vandaag ga ik met Zafy, 'Tahreer' (ik weet niet helemaal zeker of ze echt zo heet) en Lea (Tahreers exchange student uit Frankrijk) naar een groot aquarium, hier in Cape Town. Je kunt er volgens mij zelfs vissen aaien.
Ik heb wel wat foto's gemaakt (nog niet zo veel hoor), maar ze staan nog niet op de computer, dussss geduld.
Nou, dit was het voor nu.
Tot zulus!

Oja, voor mijn vader: ze maken hier ook gebruik van tele-dermatologie, en dan vooral in de landelijke gebieden, waar geen ziekenhuizen zijn. ; )

  • 07 Juli 2008 - 11:10

    Ronald:

    hé nienke :)

    je bent iig al veilig aangekomen =D
    klinkt echt heel vet allemaal. En genoeg plannen zo te lezen!
    Ben benieuwd naar je foto's !

    en tot zulu's uiteraard!

    X ronald

  • 07 Juli 2008 - 11:14

    Henk:

    Hoi Nienke, wel indrukwekkend als ik dit zo lees. Mooi dat je een goeie vlucht hebt gehad.
    Ben benieuwd naar je foto's en je volgende verhaal.

    groet,

    Henk

  • 07 Juli 2008 - 11:31

    Sanne:

    Heey!! Leuk om te lezen!! Herken de verhalen helemaal, meisje dat wij kennen is net vorige week terug gekomen, na 10 maand, uit Cape Town.. Geniet er van!!

    Liefs Sanne (en Bernd)

    P.S. Weet niet of je het al gehoord hebt van je ouders, maar wij gaan trouwen, volgende feestje!! :D

  • 07 Juli 2008 - 11:56

    Anna:

    Hé Nienke,

    Gelukkig een goede reis gehad en veilig aangekomen. Leuk om je zo te kunnen volgen.
    Héél véél plezier en tot zulus ('k weet niet wat dat betekend, maar goed)

    Anna

  • 07 Juli 2008 - 11:59

    Ilona:

    haay Nienke

    het doet me deugd te horen dat je goed aangekomen bent!

    Have fun daar.. en schiet een beetje op met die foto's

    groetjuh

  • 07 Juli 2008 - 14:32

    Sil.:

    Nienke nienk nienke, leuk hoor. we smsen. Homies 4 life.

  • 07 Juli 2008 - 15:47

    Jan:

    Heey!

    Leuk om jou belevenissen te lezen. Ik herken veel dingen uit je verhaal. Hier word de auto ook meteen op slot gezet als je weg rijd. Ook hier is een huishoudster die alles schoon houd. Veel plezier daar nog!

    Groetjes uit Brazil, jan

  • 07 Juli 2008 - 18:02

    Mloewz:

    Heey Nienke!!
    Lange vluchten zijn saai he!! Ik kon niet eens slapen in het vliegtuig, en mijn vliegtuigvoer was niet te eten :P

    Klinkt super al de eerste dag! Ben benieuwd hoe Big Momma eruit ziet!! Haha..iig veel plezier en ben benieuwd naar je volgende logje :D


  • 07 Juli 2008 - 18:52

    Loes W:

    Fijn meid dat je reis goed is verlopen.
    Zo te horen staan jou nog veel leuke spannende dingen te wachten.
    Genieten dus.
    groetjes Loes

  • 08 Juli 2008 - 10:00

    Annemieke Mintjes:

    Hoi Nienke,
    Wat een belevenissen al in zo'n korte tijd... Geniet er maar lekker van! Groeten, Annemieke (Rotary Wolvega)

  • 08 Juli 2008 - 17:19

    Jelmer:

    Hartstikke leuk verhaaltje, lees m wat laat idd;) heb je net een mailtje gestuurrrd. Groeten aan je afrikaan en geniet het mooie weer ;) xx

  • 08 Juli 2008 - 17:25

    Gertjan:

    Ha Nienke,
    Goed om te lezen dat je heelhuids bent aangekomen. Heel veel plezier, leuk om je belevenissen te kunnen volgen. Ik blijf het in elk geval doen
    X G

  • 10 Juli 2008 - 17:08

    Jolanda:

    Hey Nienke, wat fijn voor je dat het allemaal zo goed gaat.veel plezier nog de aankomende weken en ik volg je via internet.
    Groetjes jolanda.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Op deze weblog kun je lezen of ik nog in leven ben en wat ik verder uitspook. Ik zou het leuk vinden als je een bericht achterlaat!

Actief sinds 24 Mei 2008
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 25765

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2014 - 20 Oktober 2014

Nepal & Tibet!

26 Maart 2014 - 13 April 2014

Al-Mamlakah al-Urdunīyah al-Hāshimīyah = Jordanië!

20 Juli 2013 - 24 Augustus 2013

Geneeskunde in Ghana

05 Juli 2008 - 18 Augustus 2008

Uitwisseling Zuid-Afrika

Landen bezocht: