Chillen met de olifantjes. - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Nienke Tuinstra - WaarBenJij.nu Chillen met de olifantjes. - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Nienke Tuinstra - WaarBenJij.nu

Chillen met de olifantjes.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Nienke

03 Augustus 2008 | Swaziland, Mbabane

Hallo allemaal.
Vanochtend ben ik teruggekomen van 10 dagen safari, die naar mijn mening veel te snel voorbij gingen..
Op woensdag 23 juli begon mijn safari-avontuur. Ik ging samen met Hans-Pieter naar die lughawe van Cape Town en toen we hadden ingecheckt ontmoetten we ook een aantal andere rotary safari-gangers; Bilal & Ozlem (Turkey), Cecile & Ingrid & Gregoire & Lea & Marion (France). We vlogen in een Boieng 737-400 naar Durban. De vlucht duurde bijna 2 uur en we zaten bij Marc Lottering, een beroemde Zuid-Afrikaanse stand-up comedian, in het vliegtuig. Leuk hè. Onderweg hadden we heel mooi weer, zodat je het landschap goed kon zien: bruinige grond, heuvelachtig landschap en bijna geen dorpen of steden. De landing was nogal ruw en een beetje eng; de motor maakte rare geluiden en we gingen een aantal keren omhoog en dan weer naar beneden. Het vliegtuig schommelde helemaal.. Maar goed, dat terzijde.
Mijn hostmummy in Durban stond me op te wachten met een papiertje waarop stond; Marion & Ninki. Ik ben dus Ninki en ik zat in hetzelfde hostgezin als Marion, voor 1 nacht. Dale (hostmummy) was erg aardig, ze is fan van Coldplay en ze rijdt in een knalgele mini (waar al onze tassen, 3 p.p., in moesten).
Van het vliegveld naar haar huis kwamen we nog een aantal sloppenwijkjes tegen. Het went nog steeds niet echt om dat te zien eigenlijk..
Ik heb ook biltong geproefd, dat is een soort droge worst en typisch Zuid-Afrikaans. Shavon (de dochter) liet me dat proeven. Het is niet echt vies, maar ook niet lekker.

De volgende dag, donderdag, moesten we om 8.30u ergens in Durban zijn. Wij kwamen als laatste aan, om 8.45u ofzo. Gelukkig waren Hans-Pieter en Lea zo vriendelijk geweest om een plaatsje in de bus vrij te houden voor mij. Onderweg, van Durban naar Piet Retief, heb ik me aan iedereen voorgesteld en gemiddeld 3x per persoon mijn naam verteld.. Ninki, Niènk, Niki, Nienkie, en ga zo maar door. Ach ik vind het ook wel grappig. Later begonnen ze me 'milky' te noemen, om mijn haarkleur, dat was dan weer iets minder grappig.
De rit van Durban naar Piet Retief duurde ongeveer 5 uur en we hadden dus genoeg tijd om elkaar te leren kennen. We waren in totaal met 36 exchange students en 3 begeleiders. Onderweg zongen we steeds Hakuna Matata, in elke taal. Behoorlijk irritant na 4/5 uur, maar wel grappig! Het landschap was heel erg mooi, heel glooiend en overal zag je kleine dorpjes, runderen, zwarte mensen met potten op hun hoofd, cactussen, 'savannes', geel/oranje zand en stoffige weggetjes.
's Ochtends was ik trouwens begonnen aan mijn malariakuur. Lekkere pilletjes! Ik ben er niet ziek van geworden gelukkig..
Oke, we sliepen in Skurwekoppies Adventure Camp, vlakbij Piet Retief. We sliepen met z'n 8en in een houten huisje, waarvan de deur niet dicht kon. Jammer, want het was 's nachts echt ijskoud. Zo'n 4 graden. Overdag is het juist mooi weer en lekker warm! Piet Retief ligt vlakbij Swaziland, in de provincie KwaZulu-Natal, die heel Afrikaans is. Er wordt ook veel Xhose gesproken. Er was ook amper bereik met je mobieltje trouwens..
We hebben gehiked, daarna gegeten en bij een kampvuur gezeten en samen muziek gemaakt met Afrikaanse instrumenten.. Heel sfeervol allemaal. Ik heb ook voor het eerst een vallende ster gezien en dat was echt gaaf!
Er werd ook meteen een zoenspel gedaan, de Brazilianen kwamen met het idee (hoe kan het ook anders). De mensen die meededen waren alleen niet echt sappig, dus ik deed maar niet mee. ; )
Hahah, en Uriã, een Braziliaanse jongen, oefent Afrikaans en Nederlands en hij is erg goed! Hij wilde onze kamer binnenkomen, terwijl we aan het omkleden waren en vroeg: 'is julle kaal?' wat in het Nederlands is: 'zijn jullie naakt?'. Maar dat wisten wij niet, dus dat was wel even grappig. Ha-ha.

Vrijdag hebben we gepaintballd, op z'n Zuid-Afrikaans: met katapulten.. Het deed nogal zeer en ik raakte niemand en als ik iemand raakte splashte het verfballetje niet open, dus ik had het wel weer gezien na de eerste ronde, heheh..
Na het paintball deden we een survivalspel en dat was wel leuk. 's Avonds hebben we ons eigen eten gekookt, poikie (?). Mijn kookgroepje won daarmee de eerste prijs. Er was overigens geen prijs. De poikie was best lekker, een mengsel van aardappels, vlees, doperwten, bonen en wortels. Na het eten hebben we een spel gedaan en daarna nog om het kampvuur gezeten en marshmallows gegeten, het was heel gezellig, maar wel koud! Igor, een Braziliaan, had zijn gitaar meegenomen en hij speelde allemaal liedjes bij het kampvuur.. Heel gezellig!

Op zaterdag vertrokken we om 8 uur (!) naar Moholoholo, een soort wildreservaat. Onderweg zie je weer allerlei huttendorpjes en kindertjes langs de weg zwaaiden naar ons, toen we langsreden in onze bus. Zo leuk!
In Moholoholo hebben we de disection van een wrattenzwijn (Pumba!) gezien en dat was echt interessant. Het mannetje dat de disection uitvoerde, blies de longen op van het zwijntje, dat hij overigens speciaal voor ons neergeschoten had.. In Moholoholo heb ik een giraf en neushoorns gezien! Hier moet je ook je malariaspray gebruiken trouwens.
Zaterdagavond hadden we de 'night sleep' in de bush. Dat was echt tof. We sliepen vlakbij een kudde giraffes en op 60m afstand van ons zat een luipaard (hoorden we de volgende dag van de begeleider). We hoorden in de verte jakhalzen janken, echt een eng geluid! Ik heb niet echt veel dieren gezien 's nachts, dat was wel jammer. Maar de hele sfeer daar in de bush was zo leuk: we hadden een kampvuurtje om de dieren op afstand te houden en we sliepen met z'n allen in onze slaapzakjes en we hadden koffie en thee enzo.. Het was niet koud hier trouwens. Tijdens de night sleep hadden iedereen zijn eigen shift: ik moest van 11 tot 12 uur. Je moest op een stoeltje zitten en met je zaklampje de omgeving verkennen en kijken of er enge dieren aankwamen.. Best saai eigenlijk, ik viel ook bijna in slaap.

Zondag hebben we in een boot (hoe anders?) over de Blyde River gevaren. Het was heel erg mooi en we hebben nijlpaarden gezien! Maar die beesten zijn nogal gevaarlijk, daarom konden we niet te dichtbij komen. 's Avonds hebben we een tocht gemaakt, in trucks, door de bush. De night drive. We zagen giraffes, neushoorns, nijlpaarden, wildebees, impala's, uilen en een soort antilopen. Ik heb ook een karkas gezien, van een antilope. Het was echt groot en zag er best eng uit! Na de night drive hebben we weer marshmallows gegeten bij een kampvuur.

Maandag zijn we naar een opvangcentrum voor gewonde wilde dieren geweest en daar hebben we ook de King of the Bush gezien; Big Boy. Hij deed zijn naam eer aan! Echt een enorme leeuw..! Zo gaaf, en hij was zo dichtbij!
Na het opvangcentrum reden we weer verder in onze bus (Hakuna Matataaaa) naar het volgende kamp. We sliepen in een soort mega boomhut, het Tshukudu Game Reserve. Het was heel leuk, omdat we met alle meiden op 1 kamer sliepen. Dit reserve is echt midden in de bush en 's nachts lopen er leeuwen, neushoorns, buffels, cheetahs en allerlei andere dieren door het kamp. We moesten onze boomhutdeur dan ook altijd op slot doen.. Er waren ook schorpioenen en slangen trouwens. Maar goed, wij meiden vergaten onze deur op slot te doen, dus toen we terug kwamen van ons spel tussen de neushoorns, was er een aap in onze kamer geweest. Hij had aan een appel gegeten, de spullen lagen door elkaar en ook mijn cake was aangevroten! Hahaha. Wel tof, zulke dingen..
's Middags hebben we volleybal gespeeld en door de bush gereden. We zagen neushoorns, leeuwen, buffels, nijlpaarden, zebra's, antilopes, impala's en OLIFANTEN! De olifanten waren echt heel gaaf om te zien.. Ze zijn zo groot en 'relaxed'. Ze kwamen naar onze truck en ik heb de slurf van het jonge olifantje geaaid. Het voelde heel raar en ruw en het was echt gaaf!
Alleen het luipaard miste nog op het lijstje van de Big Five die ik gezien heb.
Ahh het is echt zo mooi hier in de bush.. De zonsondergang is echt ongelooflijk om te zien en de drinkplaatsen en open vlaktes zijn echt heel erg mooi!
's Avonds zat ik even buiten en toen kwamen er 2 grote zwarte stekelvarkens langsgelopen.. Het was eerst wel gaaf, maar later werd het een beetje eng, want ze kwamen weer terug met hun stekels recht overeind. Ik heb een beetje met mijn voeten op de grond gestampt om ze weg te jagen, haha amateuristische safariganger hè.

Dinsdagochtend om 7 uur stonden we met slaperige oogjes en koppen koffie present om te gaan WANDELEN. Ik hou niet van wandelen, maar in de bush leek het me nog wel leuk. Bleek dat we geen dieren, maar bomen en dierenpóep gingen bekijken. Yes. Toen we terugkwamen hebben we ontbijt gehad en daarna ging ik douchen, maar ik wist niet dat we weggingen voor een bush drive. Ik stond onder de douche toen ik iedereen naar de trucks hoorde gaan, dus ik spoelde heel snel mijn haar uit en rende met natte haren naar de truck, terwijl ik me onderweg verder aankleedde.. Ik was nog net op tijd. We zagen neushoorns, zebra's, buffels en krokodillen! En onze truck kwam vast te zitten in de modder, dus we walketalkie-den de andere truck en die kwam ons redden.
Het was heel erg mooi weer (26 graden + zonnig, in de winter!), dus we gingen met z'n allen in het zwembadje. Onze Braziliaanse vriend speelde gitaar en de sfeer zat er weer goed in.
Daarna deden we weer een drive en we hebben heel veel leeuwen gezien, zo tof! Ook hebben we luipaarden gezien, die zijn écht heel erg mooi.. Ik heb ook een hele mooie foto van een luipaard gemaakt trouwens, maar die is te groot voor deze site: sorry & heb geduld. Oja en ik heb (weer, ja het wordt saai) een cheetah geaaid. ; )
Na de drive hadden we een soort bonte avond. Ieder land moest iets doen. Wij (Tim, Hans-Pieter, Floor, Hannah, Mariel en ik) deden de Kabouter Plop-dans. We zeiden dat het een typische Nederlandse dans was en dat iedereen in NL de dans kent. Wij, de meiden, maakten vlechtjes in ons haar en we deden wat lippenstift op en de jongens deden een kussen onder hun trui.. Het was echt heel erg grappig, vooral toen we de opdracht gaven dat iedereen mee moest doen. De Brazilianen (Uriã, Bia, Julia & Igor) hadden ook een heel leuk optredentje: ze dansten de lambada (begeleid door Igor & gitaar) en ze zongen een lied.

Woensdag 30 juli hebben we een ochtendwandeling gemaakt met een leeuwenwelp: Aquila. Wij noemden haar steeds Tequila. Na de wandeling hadden we ontbijt en daarna gingen we weer in de bus, op weg naar Badplaas. We zaten in Forever Resorts, een heel mooi resort. Ik deelde een huisje met Morgana (Argentina), Bia & Julia (Brazil). Ik kon heel goed opschieten met de Brazilianen & Morgana, dus dat was wel leuk. Julia waxte Morgana, ik ging maar naar het zwembad, want ik had niet echt behoefte om dat bij te wonen. Dat merk je wel echt als verschil tussen Nederlanders en (bijvoorbeeld) Brazilianen. Ze zijn veel opener in zulke dingen en vinden het ook niet raar om erover te praten. Ook zijn ze allemaal heel erg knuffelig en dat vond ik wel leuk. Ze geven elkaar gewoon heel vaak een vriendschappelijke knuffel en/of kus. Veel minder stijf dan in NL.
's Avonds hebben we heel lang gezwommen in het verwarmde buitenzwembad. Het was heel leuk! Het water kwam uit een geiser en moest afgekoeld worden, omdat het anders te warm is, heb ik mij laten vertellen.

Donderdag, op Marijes 11e verjaardag, hadden we geen programma en mochten we dus zelf weten wat we wilden doen. Sommige mensen lieten een massage doen en dat wilde ik opzich ook wel, maar ik was te lui om een afspraak te maken, dus ik heb met Julia in de zon gelegen, in onze bikini's op het gras. Julia is een echte Braziliaanse en die dragen echte Braziliaanse bikini's. Ienieminie, zeg maar. In het begin vond ik het nogal 'dellerig', maar in Brazilie is het normaal om zulke bikini's te dragen en het is zelfs sexy, dus ik vind niet dat ik daarover kan/mag oordelen, als Nederlander. In NL is het gewoon ánders. Maar goed, het was wel even wennen dus. De Brazilianen zijn ook heel erg trots op hun land en dat laten we graag zien. Ze nemen hun vlag overal mee naar toe en dragen kleren in de kleuren van de vlag. Ik zou heel erg graag een keer naar Brazilie willen, nu ik alle verhalen heb gehoord van mijn Braziliaanse vrienden (papa en mama?). Ik zou ze graag een keer opzoeken!
Ik heb ook nog gekart en 's avonds hadden we een 'feestje' in ons huisje.. We waren met Uriã, Igor, Hans-Pieter, Tim, Bia, Julia, Morgana, Ozlem, Mariël en ik en later kwamen Gregoire en Tenai ook nog even kijken.. Bia had haar waterpijp mee en hubbly om te roken. Ik heb Marije ook nog even gebeld, om haar te feliciteren met haar verjaardag, het was leuk om met je te praten Marije, vooral omdat je de vorige keer niet met mij wilde/kon praten, hahah. ; )

Vrijdagochtend gingen we naar Shakaland, een Zulu-dorpje. We sliepen met z'n 8en in een Zulu-hutje en we kregen een rondleiding van Domi (?) over King Shaka en hij liet ons het dorpje zien. We mochten Zulu-bier drinken en daar heb ik natuurlijk van geprofiteerd! Neuh, het was niet echt lekker, maar ook niet vies. Een sterk soort bier en een beetje zurig. Sprak de expert.. Zulu4life. We kregen ook een Zulu-dans te zien en dat was echt heel mooi, een hele show.. De enige instrumenten die werden gebruikt, waren trommels. De dans was heel ritmisch, fel en energiek en je kon echt zien dat de dansers er plezier in hadden, dat straalden ze uit. Heel erg mooi!
's Avonds hebben we in een bar gezeten en wat gedronken met 2 mannen uit Chili. Ik heb tot half 4 in de nacht buiten gezeten, om de volgende ochtend vervolgens om 7 uur weer op te staan..

Zaterdag was het de laatste dag en reden we naar Durban. Het afscheid was echt heel erg moeilijk.. I really suck at saying goodbye. Heel veel mensen moesten huilen, ik ook. Het idee dat die mensen die je hebt leren kennen, waar je mee kan lachen en die je vrienden zijn geworden waarschijnlijk nooit meer ziet, is echt heel hard..
Hostmummy Dale troostte me een beetje en vanochtend heeft ze mij en Marion naar Durban Airport gebracht. De vlucht ging om 10.30u en om 12.30u kwamen we weer aan in Cape Town. De piloot was grappig trouwens: 'Never drink and drive; rather smoke and fly, like I do' en 'In 10 minutes Michael is trying to land the plane. Goodluck Michael!'..

Ik ben echt heel erg moe, een beetje verdrietig, verkouden en mijn stem is hees.. Ik ga zo slapen en bedenken wat ik de komende 2 weken nog ga doen hier. Nog maar 2 weken; de tijd gaat echt snel!

Oke, dit was mijn verhaal voor vandaag. Groote soen & drukkie,
Niènk.

P.S. Silvia, Annegé, Tessa, Judith, Opa, Oma, Berber, Marjolein & Petra: bedankt voor de kaarten! Het was echt heel leuk om terug te komen van de safari en post te hebben van jullie! Baie dankie!

  • 03 Augustus 2008 - 18:44

    Jolmer:

    Ha Nienke, ik heb inderdaad 2 weken verlangd naar een nieuw verhaal van je enm daar ishij dan Echt een leuk verhaal Kus en ik ga voetbal kijken

  • 03 Augustus 2008 - 18:52

    Nienke:

    Ik vraag me toch echt af hoe het kan dat zo'n non-lezer als jij mijn verhaal in 5 minuten kan lezen..
    Respect bru.

    O en voor alle lezers: ik weet dat de foto van mij en de olifanten nogal lelijk is, maar ik heb geen andere foto met olifanten, die op deze site kan. Peace out.

  • 03 Augustus 2008 - 18:59

    Nienke:

    Ik vraag me toch echt af hoe het kan dat zo'n non-lezer als jij mijn verhaal in 5 minuten kan lezen..
    Respect bru.

    O en voor alle lezers: ik weet dat de foto van mij en de olifanten nogal lelijk is, maar ik heb geen andere foto met olifanten, die op deze site kan. Peace out.

  • 03 Augustus 2008 - 19:08

    Nienke:

    Ik vraag me toch echt af hoe het kan dat zo'n non-lezer als jij mijn verhaal in 5 minuten kan lezen..
    Respect bru.

    O en voor alle lezers: ik weet dat de foto van mij en de olifanten nogal lelijk is, maar ik heb geen andere foto met olifanten, die op deze site kan. Peace out.

  • 03 Augustus 2008 - 19:30

    Petra:

    He nien! Geweldig om te lezen! Je hebt het er kennelijk erg leuk...ik ben stinkend jaloers! Echt, ik wilde dat ik zo'n ondernemer was! Geniet ervan en ik wacht met smart je volgende verhaal af!
    Dikke kus en veel liefs, Pepi

  • 03 Augustus 2008 - 19:41

    Andries En Anna:

    Hé Nienke,

    Wat een geweldige ervaring is dit voor jou. Super hoor wat je allemaal beleefd daar. We bekijken met veel plezier jouw foto's en berichtjes. Het verhaal van de safari is prachtig. Nog heel veel plezier meid de komende weken. Groetjes.

  • 03 Augustus 2008 - 20:03

    Jolmer:

    haha ik lees ook nooit zulke spannende verhalen ;)

  • 04 Augustus 2008 - 14:01

    Ilona:

    scheer jij je benen daar niet HAHA wat een borstels ik zou ook zeggen dat die niet van mij waren!

    echt hele leuke verhalen heb je nienke, respect voor wat je doet!

    geniet ervan! (K)

  • 05 Augustus 2008 - 09:01

    Silviaa:

    Tuinstraaaaaaa,
    Weetje wat mijn telefoontje naar jouw heeft gkostt?!
    € 18!!!! Fuckk hoelang duurde het :P, 6 min? Ah het waren wel 6 waardevolle minuten hoor poepje.
    Maak er nog 2 mooie weke van. xx (L)

  • 05 Augustus 2008 - 21:02

    Jolmer:

    Silvia ze is in Zuid Afrika niet in België

  • 06 Augustus 2008 - 15:35

    Helga:

    Heej nienke!
    wauw, het klinkt echt vet wat je daar allemaal meemaakt! het lijkt me echt prachtig!
    nog veel plezier en geniet ervan!
    xx helga

  • 07 Augustus 2008 - 20:00

    Loes:

    ik moest van 11 tot 12 uur. Je moest op een stoeltje zitten en met je zaklampje de omgeving verkennen en kijken of er enge dieren aankwamen.. Best saai eigenlijk, ik viel ook bijna in slaap.

    Jij in slaap vallen met al die enge beesten om je heen Moet ik dit nu echt geloven?? Ach een beetje stoere praat hoort natuurlijk wel bij zo'n night sleep in de bush. Maar weer mooie indrukwekkende verhalen.
    Hoop dat ook de laatste weken vol spanning en avontuur zitten.
    Veel plezier en ook de groetjes van Silvia's Big Daddy

  • 08 Augustus 2008 - 17:55

    Aja:

    Heey Nienke wat een verhaal zeg heel leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Nog 2 hele fijne weken en weer veilig thuis komen soen en drukkie Aja

  • 10 Augustus 2008 - 20:14

    Gerry En Margreet:

    Hé Nienke,
    Wij zijn net (sinds vorige week) terug uit de U.S. of A. Door oma getipt om je weblog te bekijken. Geweldig om je verhalen te lezen. Je maakt heel wat mee! Vandaag zijn we in Wolvega geweest om je vader eraan te herinneren dat hij weer een jaartje ouder is geworden.
    Nou, geniet van je laatste weken daar!

  • 11 Augustus 2008 - 21:13

    Jan:

    Hey!

    Je trip klinkt echt super leuk en gezellig. Mijn trip vond ik dus ook veeeel te kort, maar niks aan te doen. Overmorgen vertrek ik alweer uit brazil. Zie je wel weer in het koude nederland.

  • 13 Augustus 2008 - 09:50

    Gertjan:

    Ha die Nienke, nou wij zijn weer terug van vakantie dus ik heb je verhalen weer gelezen erg leuk. ik wordt wel jaloers hoor als ik al die mooie ervaringen lees, hoop dat er nog veel bij zullen komen maar je zult nu inmiddels onderhand wel thuiskomen dat zal ook wel de nodige tranen opleveren:-) is het niet bij het komen dan wel bij het gaan.Tot snel Gertjan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Op deze weblog kun je lezen of ik nog in leven ben en wat ik verder uitspook. Ik zou het leuk vinden als je een bericht achterlaat!

Actief sinds 24 Mei 2008
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 25769

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2014 - 20 Oktober 2014

Nepal & Tibet!

26 Maart 2014 - 13 April 2014

Al-Mamlakah al-Urdunīyah al-Hāshimīyah = Jordanië!

20 Juli 2013 - 24 Augustus 2013

Geneeskunde in Ghana

05 Juli 2008 - 18 Augustus 2008

Uitwisseling Zuid-Afrika

Landen bezocht: