Doktertje spelen - Reisverslag uit Bawku, Ghana van Nienke Tuinstra - WaarBenJij.nu Doktertje spelen - Reisverslag uit Bawku, Ghana van Nienke Tuinstra - WaarBenJij.nu

Doktertje spelen

Blijf op de hoogte en volg Nienke

29 Juli 2013 | Ghana, Bawku

Dit keer een overzichtje van onze ziekenhuiservaringen. We maken hier dagen van 8:00 tot 18:30 gemiddeld, niks vakantie dus! ;)
We lopen elke dag mee met Gert op de kinderafdeling. Zijn bijnaam is hier "dokter Van" ("Van den Berg" is te lang). Wij worden inmiddels door de dorpelingen ook als dokters gezien. Niet zo gek, want we lopen de hele dag rond met allebei een stethoscoop om onze nek, erg stoer.

De dag begint met de ronde over de kinderafdeling, er liggen tussen de 20 en 40 kinderen ongeveer en we gaan ze allemaal bij langs. Er was een meisje dat een redelijk stijve nek had bij lichamelijk onderzoek. Ze zou daarom meningitis kunnen hebben, dus een uur later stonden we toe te kijken hoe Gert een lumbaalpunctie verrichtte, héél cool! Ik begon opeens erg te zweten en werd helemaal duizelig, dus ik ging er maar even bij zitten, voordat ik zou flauwvallen haha.. Het meisje bleek uiteindelijk gelukkig geen meningitis te hebben.

Annege en ik mogen tijdens het inloopspreekuur 's middags ook zelf de anamnese afnemen bij de patienten, onder toezicht van Gert uiteraard. De vragen die we aan de patienten stellen, worden vertaald door onze vertaler Jakubu, die zo'n 6 inheemse talen spreekt, erg handig met al die verschillende stammen hier en hun eigen talen. Naast de anamnese hebben we ook geleerd om lichamelijk onderzoek te doen: longen beluisteren en het palperen van de buik.

Vrijdag was een hele lange en heftige dag. Van 07:15 tot 20:00 waren we in het ziekenhuis. Gert had dienst, wat betekent dat hij naast de kinderafdeling ook verantwoordelijk is voor de andere afdelingen van het ziekenhuis.
's Ochtends zagen we het lichaampje van een meisje van een jaar of 2 dat die nacht aan ondervoeding was overleden.. Op de afdeling hadden ze haar een infuus met fysiologisch zout gegeven, wat niet had gemoeten, dit zorgde er uiteindelijk voor dat ze overleed. Puur gebrek aan kennis van het medisch personeel hier.
Daarna zagen we een vrouw van een jaar of 50 die met een bak kunstmest op haar hoofd liep, toen ze viel. De bak viel op haar nek en die was daardoor gebroken. Ze heeft een dwarslaesie en is nu verlamd. Heel erg om zoiets van zo dichtbij mee te maken.. Die vrouw lag daar maar en ze kon niks meer.. Het ergste was misschien nog wel dat ze geen nekkraag kreeg van de fysio, toen daar om gevraagd werd. Uiteindelijk hebben we geimproviseerd en met dozen zand haar nek wat gestabiliseerd, zodat ze niet kon bewegen en nog meer schade zou oplopen.
Toen was er een man met vocht in zijn longen (pleuraal vocht), Gert heeft het afgetapt en wij mochten meekijken: er kwam 1,2 liter uit! Bizar echt!
Daarna door naar de Gynaecologie, waar Gert opeens een bevalling begeleidde. Wij stonden er met onze neus bovenop en zagen live het "begin van nieuw leven", héél erg mooi!
Ook was er nog een schele baby met een abces aan zijn kind, Gert maakte een incisie en het pus kwam er uit, niet normaal! Echt heel erg smerig en tegelijkertijd heel vet om te zien!!
Dan was er uiteindelijk nog een jongetje van ongeveer 3 jaar dat op de motor zat bij zijn vader (dat is hier zonder helm) en een ongeluk had gehad. Hij had ernstig hoofdletsel en ademde nog maar met 1 long. De reflexen aan de linker lichaamszijde waren gestoord en ook de pupilreflexen waren afwezig. Gert zei dat het kindje dit niet zou overleven waarschijnlijk. Het was echt verschrikkelijk om te zien hoe zwaar beschadigd het kleine lichaampje was en Annege en ik moesten allebei ook bijna huilen. Heel heftig..

Gister hadden we een vrije dag en zijn we een stukje gaan fietsen naar de rivier die de grens vormt met Burkina Faso, de Volga. We hebben een paar uur langs de rivier gezeten en niet zo heel veel gedaan, beetje gelezen en muziek geluisterd, toen er op een gegeven moment een busje stopte en 5 Ghanese mannen op ons af kwamen. We waren toch wel een béétje angstig over wat hun bedoelingen waren. Bleek dat ze foto's van ons wilden maken en met ons op de foto wilden, hahaha! Gewillig ondergingen wij het natuurlijk. Daarna vroeg 1 van de mannen of we een ticket naar Nederland voor hem wilden kopen, wat we beleefd hebben geweigerd.

Morgen gaan we meelopen op de Gynaecologie afdeling en we hopen eigenlijk een keizersnede te zien! En anders veel leuke negerbabytjes.

We douchen ons trouwens al zo'n 4 dagen met emmers water, want het water in de tank is op. Ondertussen jatten andere mensen uit de buurt ook ons water uit de reservetank, dus dat wordt nog wat als die ook op is.

Oh en de vrouwen dragen hier heel vaak een pruik, heel grappig om te zien! En ze zijn jaloers op Annege haar krullende haar haha.

Voor nu de groeten uit Bawku!
Annege & Nienke

• 29 Juli 2013 - 13:04

Els:

Wow, heftige verhalen Nienke! Maar ook wel vet om te zien en leerzaam. En zo te lezen ben je na de vakantie op 200 ghanese facebookfoto´s getagd ;) Veel plezier nog daar, ik hoop voor je dat de tank het weer gaat doen! Xx

• 29 Juli 2013 - 18:14

Andries En Anna:

Annegé en Nienke, al hebben we al het een en ander gehoord van jullie, het is super om jullie verslag te lezen. Wel heftige dingen maken jullie mee. Gelukkig kunnen jullie het samen delen. Nog veel succes samen en goed op elkaar blijken passen. Doeg lieverds, groetjes en dikke kus van Andries en Anna.

• 29 Juli 2013 - 18:14

Andries En Anna:

• 31 Juli 2013 - 07:41

Mirjam:

Nienes!! Wauw super indrukwekkend! Heel leuk en interessant om jullie verhalen te lezen. Zijn wel heftige dingen en gevallen die jullie meemaken! Dan besef je maar weer dat we het in nederland goed hebben. Geniet er van, voor je het weet is het voorbij! X

• 04 Augustus 2013 - 16:15

Alie Luchtmeijer:

hoi Nienke en Annege,
    wat mooi om dit allemaal zo te lezen wat jullie daar meemaken!!
    het is allemaal wel indrukwekkend, die dingen die je daar meemaakt vergeet je vast niet snel weer.
    mar het is wel mooi dat jullie dat allemaal doen daar hoor.
    nog veel succes daar , en geniet ook van alle mooie dingen hoor.
    groeten va ons allemaal